FFS-hjelp til enda et utenlandsk krigsfartøy
Mellom ubåten og FFS Ponton ble det lagt yokohama-fendere fra FFS.
– Vi bisto også med taubåttjenester ved ankomst og avgang. FFS Athos og FFS Amaranth var begge i aksjon, sier Nilsen.
UBÅTEN U-36 stoppet i Kristiansand på vei til Bergen. De kommende månedene skal den tyske marinens mest avanserte ubåt operere fra den norske marinebasen Haakonsvern. Dette er starten tettere ubåtsamarbeid mellom Norge og Tyskland.
U-36 er tyskernes mest avanserte ubåt. Norske og tyske myndigheter er i forhandlinger med ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS) om nye felles ubåter.
DEN TYSKE marinen påpeker at avtalen om tettere tysk-norsk samarbeid nå skal fylles med innhold.
– Det sender et sterkt signal og er en milepæl for det tysk-norske ubåtsamarbeidet, sier Timo Cordes, som er sjef for 1. ubåtskvadron, i en pressemelding.
U-36 skal delta i flere internasjonale øvelser frem til juni, blant annet den britiske «Joint Warrior».
DET ER ANDRE gang på få måneder at FFS Ponton 6 assisterer et utenlandsk krigsfartøy i en norsk havn.
I november ble lekteren, som er 55 meter lang og 17,3 meter bred, slept inn til Oslo av FFS Arion for å fungere som avstandslekter for det britiske hangarskipet, HMS «Queen Elizabeth».
Dette besøket ble viet stor oppmerksomhet i norsk presse. Det ble gjennomført flere møter om bord om videre militært samarbeid mellom Norge og Storbritannia. Statsminister Jonas Gahr Støre var blant dem som deltok i samtalene.