Debattmøte om vindkraft i Sirdal
Det er nylig lansert planer om flere vindkraftprosjekter i Sirdal.

Debattmøte om vindkraft i Sirdal

07. juni 2023 | Tekst: Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Hvilke muligheter og trusler representerer vindkraftplanene i Sirdal? Det er spørsmålet som skal diskuteres på Sirdalsseminaret tirsdag 13. juni.

Det er Sirdal Næringsforening som står bak arrangementet, som finner sted fra klokken 10 til 13 på Sirdals Høyfjellshotell.

Det er nylig lansert planer om flere vindkraftprosjekter i Sirdal. Sirdal er en viktig kraftkommune og bidrar mye til Norges energiproduksjon.

Nye vindkraftprosjekter kan gi mer energi og føre med seg utvikling og vekst for kommune og næringsliv. Men prosjektene kan også komme i konflikt med friluftsinteresser og reiselivsnæringen. Spørsmålet sirdølene stiller om vindkraft er en mulighet eller trussel for kommuinen?

Sirdal Næringsforening skriver i invitasjonen at man ønsker å få fram konkret informasjon om vindkraftprosjektene sammen med konsekvensene av disse.

Seminaret er åpent for for medlemmer av foreningen og beslutningstakere. Etter en innledning fra styreleder Inge Oliversen, vil det bli innlegg fra fylkesvaraordfører i Agder Bjørn Ropstad (KrF), operasjonssjef Sebastian Lippert ved Tonstad Vindpark, prosjektleder John Amund Lund i Norsk Vind, prosjektsjef Gustav Grumert i IOWN - Skreå Energipark, Leiv Lindefjeld fra Grunneierlaget og seksjonsleder Svein G. Skogen i NVE.

I tillegg vil Preben Falch fra Den Norske Turistforening fortelle om vindkraft og friluftsinteresser og Thomas Hukkelås i VisitSirdal365 om vindkraft og reiseliv.

Etter møtet vil det bli anledning til en god drøs med refleksjoner og spørsmål til foredragsholderne.

Påmelding skjer via denne linken.