Kan Dødsvegen bli stamvegen for et nytt livskraftig bo- og arbeidsmarked?
I samme periode ble 300 lettere skadd på den samme strekningen. Økonomer kan regne på hva 1 drept i trafikken koster – og vi har sett prislapper på 40 mill. Men vi vet alle at 1 drept eller hardt skadd i trafikken handler om så mye mer enn kroner og øre. Tap av menneskeliv kan aldri bare bli et spørsmål om kroner og øre.
Vårt stamvegnett skal skape trygg ferdsel, men det skal også skape god framkommelighet. Det skal bidra til å bygge og utvikle nye bo- og arbeidsmarkedsregioner. Ferdig utbygd firefelts E-39 mellom Kr.sand og Stavanger vil halvere reisetiden mellom byene. (fra vel 3t til om lag 1,5t). Den vil gi en nytte til trafikanter på 21,3 mrd kroner og gods på 23,8 mrd kroner. Byggingen av strekningen som gjenstår, Mandal – Ålgård, har en beregnet netto nytte på mer enn 2,0 mrd.kroner – sjelden gode tall mtp effekt av stamvegutbyggingen på strekningen.
Man vil oppnå en kraftig regionforstørring som nærmest vil gjøre hele strekningen til ett bo- og arbeidsmarked. I et svært krevende arbeidsmarked med kamp om arbeidskraften vil distriktene oftest være taperne. Å bygge firefelts stamveg betyr å investere i infrastruktur som skaper forstørrede bo- og arbeidsmarkeder. Penger investert i denne type infrastruktur er en direkte investering i levende distrikt. Bygdemessige strøk vil få en helt ny tilknytning til de to større byene, Kr.sand og Stavanger. Den vil kunne utvikle nye muligheter for samarbeid og vekst enn hva dagens stamveg bidrar til.
20 % av all trafikk i dag på denne strekningen av E-39 er tungtransport. Mellom Vestlandet og Østlandet er det flere viktige transportkorridorer. Men det som kanskje ikke alle er kjent med er E-39 fra Stavanger gjennom Agder den viktigste transportkorridoren for næringslivet mellom Vestlandet og Østlandet mht antall tonn transportert gods mellom de to landsdelene.
En halvering av reisetid sammen med en stamveg uten store høydeforskjeller vil gi en stor reduksjon av transportkostnader for næringslivet, bedre og tryggere veger, spart tid og utslipp og et bidrag til verdiskaping og ny vekst.
Ja – E-39 mellom Kristiansand og Stavanger kan bli stamvegen som endret navn fra Dødsvegen til stamvegen for et nytt livskraftig bo- og arbeidsmarked – men da må strekningen prioriteres i ny NTP for 2025-2036.