Rundt 50 møttes til den første digitale kaffekoppen
Kristina Rogstadtjærnet fra Lister Nyskaping og Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening ønsket velkommen til det digitale kaffemøtet. (Skjermdump fra Teams-møtet)

Rundt 50 møttes til den første digitale kaffekoppen

19. oktober 2023 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Bærekraft sto på agendaen, da det første møtet i serien «Digital kaffekopp for næringslivet i Lister» ble arrangert torsdag morgen.
– Dette skal være en møteplass for næringslivet og offentlig sektor. Det skal være enkelt å logge seg på torsdag morgen annenhver uke, sa Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening.

Møtene vil være åpne for alle og foregå på Teams fra klokken 08.00 til 08.30. Arrangør er Lister Nyskaping, Lister Næringsforening og Innakva KLYNGE.

DET FØRSTE kaffemøtet samlet rundt 50 deltakere. Etter å ha blitt ønsket velkommen av Kristina Rogstadtjærnet fra Lister Nyskaping, fikk de fikk høre Stian Homme fortelle om hvordan Agder Tunnelservice i Flekkefjord tar grønn omstilling på alvor.

Bedriften er en del av Agder Gruppen, som i fjor omsatte for 1,6 milliarder kroner på å leie ut og selge maskiner, utstyr og deler til bygge- og anleggsbransjen. Konsernet har hatt en voldsom vekst de seneste årene.

– ETTER AT JEG begynte i Agder Tunnelservice for tre år siden har vi økt tallet på ansatte fra 30 til over 70 og doblet omsetningen, sier Homme, som jobber som avdelingsleder ved bedriften.

Agder Tunnelservice ønsker å skape en grønn revolusjon i sin bransje. Det skal skje gjennom å elektrifisere de tradisjonelle dieselmaskinene.

– VI BYGGER om maskinene, og lanserer dem under vårt eget merkenavn «Greenline», forteller Homme.

Blant maskinene som bygd om og blitt fossilfrie er lastemaskiner som brukes i tunneler, dumpere og gravere.

I tillegg utvikler Agder Gruppen nye, grønne systemer – blant annet for lading av anleggsmaskiner som kjører elektrisk.

– Vi utvikler systemer som gjør at entreprenørene kan lade maskinene når det er behov for det. Det gjør vi ved å flytte energi. Blant annet lader vi opp store batterier om natten når strømmen er billig, og frakter dem inn til anleggsområdene. Dermed kan maskinene lade når de har behov for det, sier Homme.

DE DIGITALE kaffemøtene vil fortsette annenhver uke fremover. Fokuset vil være på ny energi, bærekraft og omstilling.

Neste møte er torsdag 2. november. Da skal Arne Marthinsen, daglig leder hos Einar Øgrey Farsund, fortelle om den lokale havvindsatsingen Hausvik Energy Yard. I tillegg vil vi få møte Karen Elene Thorsen fra Flekkefjord – kjent som Fattig Student på Instagram.