De tre ordene Dag Erik Pedersen nekter deg å si
Dag Erik Pedersens budskap er at man aldri bli god alene, men at vi kan bli fryktelig gode sammen. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

De tre ordene Dag Erik Pedersen nekter deg å si

18. januar 2024 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Jeg har aldri vært ansatt noe sted, jeg har alltid levd av resultater. Min reise er veldig spesiell og spennende, og er et bevis på hvor langt du kan komme med positiv tankegang.
Slik åpnet den kjente NRK-profilen og tidligere proffsyklisten sitt foredrag i Lyngdal Kulturhus. Over 250 tilhørere på Næringslivsdagen Lister 2024 fikk høre en historie om hvordan man kan lykkes ved å sette seg konkrete mål og tenke annerledes og positivt i livet.

– De 123 første sykkelrittene jeg deltok i, endte jeg helt sist. Men jeg fortsatte å sykle takket være pappa, forteller Pedersen

SOM 14-ÅRING satte han seg et mål sammen med treneren sin om å kvalifisere seg til OL i Moskva seks år senere. Som kjent trakk Norge seg fra Moskva-OL. Men bare halvannet år senere signerte Larvik-gutten for verdens største profflag, Bianchi Piaggio.

– Å sette seg mål handler om ryggmarg, sjel og hjerte. Det handler om hvor vi skal i livet. Da nytter det ikke å gi 90 prosent. Det hadde aldri funket i et sykkelfelt eller i en direktesending på NRK, sier Pedersen, som kom med en klar utfordring til næringslivsfolk og offentlige ansatte som hadde møtt opp i Lyngdals storstue:

– DERE SKAL FÅ tre ord som skal lukes ut fra språket dere. Ja, dere får ikke lov å si dem lenger. Det er ikke, prøve og problem. I stedet for å snakke om hva dere ikke kan, så snakk om alt dere kan. Prøve er et dusteord. Ikke si at du skal prøve på noe verdens ting, bare gjør det. Men det verste er når folk snakker om problem. Det ordet har aldri løst noe, påpeker Pedersen.

Hans mantra er at vi aldri blir gode alene, men at vi kan bli fryktelig gode sammen.

– Her er fem ord til som dere kan ta med dere ut herfra: Lagspiller, årvåken, humor, innovativ og mål – det siste med to streker under.

PEDERSEN ER en av Norges beste syklister gjennom tidene, med en 12 år lang sykkelkarriere og 43 proffseire bak seg.

Etter at han la proffkarrieren på hylla, begynte han å jobbe som journalist. I 1996 begynte han i NRK, der han blant annet ledet sendinger fra sommer-OL i 2000, 2004 og 2008, og fra vinter-OL i 2002 og 2006.

Han har også kommentert sykling for kanalen og ledet den store TV-aksjonen i to ganger.
Mest kjent er han kanskje likevel som mangeårig programleder for seersuksessen Mesternes Mester.