100 roboter, 220 ansatte og en dæsj magi
– Her skapes magien, sier Lund under omvisningen i produksjonslokalene.
– Å STØPE bildeler uten coating, er som å steke vafler uten smør. Det blir bare graps, sier Lund, og gjør et helhjertet forsøk på å forenkle en produksjonsprosess som regnes som verdens mest automatiserte i bildelsammenheng.
For hos Aludyne Farsund, går det nesten én robot på hver andre ansatt. Så automatisert er produksjonen at bildelene først berøres av menneskehender når de pakkes i store pappesker og sendes av gårde til bilprodusentene.
KUNDENE ER Porsche, BMW og Jaguar Land Rover. De er opptatt av toppkvalitet. Og det får de fra produsenten i Farsund. På chassis-bærebjelker, interiørdeler, drivverk og strukturelle komponenter til karosserier.
– Delene våre produseres med flytende aluminium fra Alcoa Lista, som bidrar til å gi oss verdens laveste CO2-avtrykk for støpte aluminiumdeler. I motsetning til andre støperier, har vi ingen omsmelt, sier fabrikksjef Lill Hege Hals.
BILDELFABRIKKEN i Farsund ble etablert i 1997. Den produserer rundt 800.000 deler i året og omsetter for over 600 millioner kroner i året.
Eieren Aludyne er amerikansk, og har 25 fabrikker rundt i hele verden.
Aludyne Farsund selger bildelene direkte til bilprodusentene. Men maskineringen og sammenstillingen skjer i Tyskland. Til fabrikksjefens store frustrasjon.
– Jeg prøver å overbevise eierne om at også denne delen av produksjonen bør foregå i Farsund. Så vi får se hva fremtiden bringer, sier Hals.