– Skiftordningen er nok det beste med å jobbe i SVB Gruppen
– Vi er en totalleverandør av stål- og betongrekkverk til veier og broer. Vi skaffer rekkverkene selv og monterer dem. At kundene kun trenger å forholde seg til oss, er vårt fremste konkurransefortrinn, sier daglig leder Terje Moen.
SVB Gruppens hovedkontor ligger på Tonstad. Konsernet, som består av fire selskaper, har verksteder på Konsmo og i Lyngdal – i tillegg lagerlokaler på Ålgård, i Aksdal, på Konsmo og i Lyngdal.
Men den operative delen av virksomheten skjer ute på veiene.
– Vi har oppdrag over hele landet, pluss på Færøyene, sier Moen.
HAN DISPONERER to montasjeteam på betongrekkverk og fire på stålrekkverk. Hvert team består av seks mann, som alle jobber 14-dagersturnus.
– Skiftordningen er nok det beste med å jobbe i SVB Gruppen. I alle fall hvis vi skal tolke medarbeidersamtalene. Hadde vi innført vanlig femdagersuke på jobb, ville nok de fleste ha sluttet, sier Moen.
SVB Gruppen har ansatte fra hele landet, selv om flertallet bor på Sørlandet.
– Rent jobbmessig spiller det ingen rolle hvor de ansatte bor, sier Moen.
DEN TONSTAD-BASERTE gründeren er også med på eiersiden sammen med Geir Løland fra Byremo, Terje Stålesen fra Lyngdal og Knut Strisland fra Konsmo. Gjennom sine respektive holdingselskaper eier den lokale kvartetten til sammen 50 prosent av SVB Gruppen.
Resten av aksjene har ØB Group, som blant annet står bak Ølen Betong.
SVB Gruppen omsatte for 290 millioner kroner i fjor, opp nesten 80 millioner kroner fra 2022. Veksten skyldtes først og fremst oppkjøpet av lyngsdalsbedriften Autovernmontasje.
– Hvor er dere om fem år?
– Vi håper at vi da har passert en halv milliard i omsetning og har over 100 ansatte, svarer Moen.
– Hva vil du si er SVB Gruppens største utfordring?
– Det er utvilsomt den ekstreme prisveksten på drivstoff, stål og betong. Først kom pandemien, så invasjonen i Ukraina og deretter krigen i Midtøsten. Når båtene må gå rundt Afrika med råvarer for å unngå å bli beskutt, så sier det seg selv av kostnadene øker.
– Hva gjør dere for å møte det grønne skiftet?
– Ganske mye. Blant annet har vi sammen med Ølen Betong utviklet en mer CO2-vennlig betong. På stål bruker vi i økende grad leverandører som baserer seg på resirkulering. Og så har vi kjøpt inn en del el-biler. Foreløpig går ikke de store maskinene som vi bruker på strøm. Men den utviklingen går fort. Uansett, er vi nødt til å tenke bærekraft i alle ledd. Miljødelen vektlegges nå 30 prosent i alle statlige innkjøpsavtaler.
– Hva mener du er den viktigste kampsaken for næringslivet i Lister?
– For min del er fullført E39 mellom Kristiansand og Stavanger det klart viktigste – og det er ikke bare fordi SVB Gruppen deltar i byggingen av veier. Klarer vi å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedet i Agder og Rogaland, vil det betyr mye for mange.
– Andre ting du ønsker deg?
– Jeg gleder meg til neste stortingsvalg. Jeg håper virkelig på et regjeringsskifte.