Lokalbank med vekstambisjoner
Månedens bedrift
Banklokalene er tømt for kontormøbler. Nå skal det renoveres. Målet er å åpne i februar eller mars neste år. I mellomtiden holder banken til i nabobygget. Fra venstre: Salgsleder Anna Stokkeland Kvinlaug, administrerende banksjef Tone Egeland Syvertsen og leder for privatmarked Pål Hompland. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Lokalbank med vekstambisjoner

22. oktober 2024 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Mens flere av konkurrentene legger ned lokale kontorer, ruster Kvinesdal Sparebank dem opp. – Våre kunder skal møte åpne dører, sier administrerende banksjef Tone Egeland Syvertsen.
Hver måned fremover vil Lister Næringsforening presentere en ny medlemsbedrift. I oktober har vi vært på besøk hos Kvinesdal Sparebank.

I 154 år har Kvinesdal Sparebank vært en grunnpilar i lokalsamfunnet. Og slik skal det fortsatt være.

– Vi er stolte av historien vår. Vi har klart oss gjennom oppgangstid og nedgangstid, to verdenskriger og utvandringen til Amerika, sier Syvertsen fornøyd.

Riktignok deltar Banken – som den ynder å kalle seg lokalt (med stor B) – i Eika-samarbeidet, sammen med 45 andre småbanker. Men den har beholdt sin selvstendighet. Akkurat det betegner banksjefen som et stort konkurransefortrinn.

Tidligere var både Flekkefjord Sparebank og Sparebanken Sør representert fysisk i Kvinesdal. Nå er det bare Kvinesdal Sparebank igjen.

– HOS OSS ER det korte beslutningsveier. Absolutt alle vurderinger rundt kundeforhold tas her på Liknes, sier Syvertsen, og tar oss med i det som har vært bankens lokaler de siste 33 årene.

Her er en gardintrapp det nærmeste man kommer et interiørobjekt. Og det er en grunn til.

– Vi skal pusse opp, og få nye kontorer, møterom og bærekraftig lyssetting. Inngangen blir på samme sted, men kundene vil møte nye og friske lokaler som er tilpasset moderne bankdrift, forteller Syvertsen, som håper å kunne flytte inn i februar eller mars neste år.

MENS RENOVERINGEN pågår, har hun og kollegene samlet seg i Sparebanken Sørs tidligere lokaler – som beleilig nok ligger vegg-i-vegg. Bortenfor der igjen er kommunens rådhus. Og rett over gaten finner vi Nico Mat.

Mange vil si at nærmere en hellig treenighet i Kvinesdal, kommer du ikke. I alle fall om Sarons dal holdes utenom.

SYVERTSEN ER opptatt av at banken skal være en bidragsyter i utviklingen lokalsamfunnet.

– Vi er lokalbanken. Derfor heier vi på næringslivet rundt oss og bruker risikokapital lokalt. I tillegg deler vi ut deler av overskuddet vårt til lokale lag og foreninger i form av gaver og sponsing, sier Syvertsen.

Kvinesdal Sparebank har rundt 30 ansatte og filialer i Lyngdal, Flekkefjord, Sirdal og Kristiansand. Forvaltningskapitalen er på rundt 5 milliarder kroner. En fjerdedel av eierskapet er på børs, i form av egenkapitalbevis. Resten eies av banken selv, i tråd med sparebankmodellen.

Les mer: Månedens bedrift i september

HVOR MANGE av de rundt 9000 kundene som er amerikanske statsborgere, ønsker ikke banksjef Syvertsen å avsløre. Men at det er en betydelig andel, bekrefter hun.

– Mange kaller oss Amerika-banken. Og det jo med god grunn. Mange av de utvandrede kvindølene har beholdt sitt kundeforhold i banken, humrer hun.

Under koronapandemien i 2020 sendte den amerikanske regjeringen ut økonomiske stimulanssjekker til millioner av amerikanske statsborgere som en del av et større økonomisk hjelpetiltak.

– Da var det hektisk aktivitet hos oss. Det strømmet på med henvendelser fra kunder som ville innløse sjekkene sine, forklarer Syvertsen.

– Hva er den største utfordringen med å drive en liten bank i Kvinesdal?

– Det er ikke alltid like lett å få tak riktig kompetanse. Vi trenger gjerne unge med mastergrad innenfor jus eller økonomifag, men det er krevende å få folk til å flytte til Lister eller pendle Kristiansand eller Stavanger.

– Hvor er banken om fem år?

– Vi skal vokse videre som selvstendig bank med lokalbankkonseptet i vårt markedsområde.

– Hva gjør dere for å møte det grønne skiftet?

– Vi ble sertifisert som Miljøfyrtårn i juni i fjor, og har bærekraftig i tankene uansett hva vi gjør – enten det er oppussing av lokaler eller vurdering av kundeengasjement. Vi tilbyr også grønne lån.

– Hva er den viktigste kampsaken for næringslivet i Lister?

– Å få på plass en ny E39 er veldig viktig. Det vil gjøre det enklere å kunne bo i Lister og jobbe i Kristiansand og Stavanger. Og ikke minst få folk å pendle den andre veien, sier Syvertsen.