AMV deler sine KI-hemmeligheter
Mads W. Egseth, teknisk leder ved AMV, forteller her om hvordan bedriften tar i bruk kunstig intelligens. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

AMV deler sine KI-hemmeligheter

23. oktober 2024 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Med bruk av kunstig intelligens (KI), har AMV både effektivisert kundeservice og utviklet nye måter å betongsprøyte tunneler på.
– Noe av det artigste jeg gjør på jobben min for tiden er å utforske mulighetene med KI. Det er en ny godtepose for alle som er glade i teknologi. Men før vi tar det i bruk, er det viktig å spørre seg hva vi ønsker å oppnå, sier Mads W. Egseth.

Han er teknisk leder ved det tradisjonsrike mekaniske verkstedet, som blant annet produserer avansert teknologi for tunnel- og anleggsarbeid.

PÅ LISTER NÆRINGSFORENINGS frokostmøte i AMVs lokaler i Svegeskogen i Flekkefjord, gikk Egseth inn på tre konkrete KI-verktøy som bedriften har testet ut – Microsoft Copilot, GitHub Copilot og Copilot Studio.

– Copilot, som mer eller mindre er det samme som ChatGPT, tok vi i bruk med en gang det kom til Norge. Vi hadde store ambisjoner om å bruke verktøyet til å generere tekst, lage presentasjoner og analysere økonomiske resultater. Men erfaringen så langt er at vi ikke har klart å oppnå det vi håpet på, sier Egseth, og legger til:

– Kanskje har Microsoft oversolgt produktet.

AMV BRUKER imidlertid Copilot Studio. Mens Copilot brukes direkte i applikasjoner som en assistent, er Copilot Studio et verktøy for å lage skreddersydde KI-løsninger.

– Dette er en lavterskelmåte å bygge en KI-assistent på. Vi la inn brukermanualene til alle maskinene våre, og begynte å trene den gjennom å stille spørsmål. Nå spytter den raskt ut riktig svar nesten hver gang, sier Egseth.

KI-assistenten må igjennom flere runder til med testing før AMV tør å slippe den løs direkte på kunder.

– Vi må først være sikre på at vi får riktige svar hver gang, ikke bare nesten hver gang. Men folkene våre på ettermarked og service bruker den, fordi de er i stand til å kontrollere om svarene som kommer er riktige, forklarer Egseth.

GITHUB COPILOT, som er en annen KI-assistent, benytter AMV med stor suksess.

– Den hjelper utviklere med kodearbeid, og er derfor mer spesialisert. Men den løser oppgaver rundt funksjonalitet og matematikk bedre og raskere enn vi klarer selv, sier Egseth.

I samarbeid med forskningsinstituttet NORCE jobber AMVmed å  øke kvaliteten på betongsprøyting av tunneler gjennom et KI-verktøy. 

I dag er det i snitt et overforbruk av betong på 25-30 prosent når tunneler sprøytes. Ved å scanne tunnelene før sprøyting, kan veggene påføres et jevnt lag med betong.

– Får vi til dette, vi det gi positive miljøeffekter og spare entreprenøren for betongkostnader. Dessuten vil vi kunne redusere antallet operatører som jobber inne i tunnelene, sier AMVs eier og toppsjef Peder Andersen.

PÅ FROKOSTSEMINARET fortalte forskningsleder Nabil Belbachir i NORCE om muligheter og trusler ved å ta i bruk KI. Hans klare råd til Lister næringsliv er følgende:

– Fokuser på verdiskapning. Se på hvordan KI kan skape nye markeder og øke verdien av produktene dine i eksisterende markeder.