133 år med skipstjenester
Familien hans har drevet som skipsagent og med skipsmegling og fortolling av varer som kommer sjøveien siden 1891. Disse tjenestene tilbys fortsatt i Farsund, Lyngdal og Lindesnes. Men i dag er terminaltjenestene viktigst.
– En del av lageret er oppvarmet, etter krav fra kundene, sier Buch.
DEN TRADISJONSRIKE familievirksomheten har dype røtter i Farsund, men flyttet basen til Lyngdal for noen år siden for å være tettere på sine viktigste kunder – som er Berry Alloc, Fibo og Fiskaa Mølle.
Bedriften har fire fast ansatte, og omsatte i fjor for rundt 10 millioner kroner.
En god del av arbeidsoppgavene er imidlertid outsourcet til samarbeidspartnere.
– VI KAN TILBY skreddersydde løsninger og er tilgjengelige 24 timer i døgnet, hele året. Dette er mulig takket være våre ansatte og et tett samarbeid med pålitelige partnere, sier Buch.
– Hva er bedriftens største utfordringer?
– Det er nok at vi er avhengig av relativt få store kunder.
– Hvor enkelt er det for bedriften å få tak i den kompetansen den trenger?
– Vi har en relativt liten og stabil arbeidsstokk, så for vår del har ikke dette vært et tema.
– Hvordan har 2024 vært driftsmessig sammenliknet med tidligere år?
– På grunn av mindre aktivitet hos våre største kunder, har 2024 vært et år med et relativt lavt aktivitetsnivå.
– Og utsiktene for neste år?
– Vi er optimister og håper at aktiviteten for 2025 vil bli høyere enn i året som snart er forbi, sier Buch.
HAN TREKKER FREM bygging av ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger som den viktigste enkeltsaken for næringslivet i Lister.
– Jeg har stor tro på at den nye veien vil skape en del nye muligheter når den, forhåpentligvis, en gang står klar. Men det er også viktig å kjempe for å få ned strømprisen, som er en stor utfordring for Lister og Sørlandet generelt, sier Buch.