
E39-prosjektet gir milliardgevinst og sparer liv
Analysen, som er bestilt av E39-nettverket Agder og Rogaland, viser at prosjektet er en av de mest lønnsomme veiutbyggingene i Norge.
– NY E39 MELLOM Kristiansand og Stavanger vil gi en netto samfunnsgevinst på 2,5 milliarder kroner over veiens levetid. Mens gjennomsnittlige veiprosjekter i Norge ofte gir et samfunnstap på 78 øre per investerte krone, vil denne utbyggingen gi en gevinst på 7 øre per kroner, sa Aalen.
I tillegg til de økonomiske fordelene, peker analysen på de store trafikksikkerhetsgevinstene. Den nye veien vil ifølge beregningene redusere antall alvorlige ulykker betydelig.
FOR STREKNINGEN E39 Lyngdal-Ålgård alene forventes en nedgang i alvorlige ulykker på 52 prosent, noe som tilsvarer 210 færre drepte og hardt skadde i løpet av veiens levetid på 75 år.
Utbyggingen av E39 vil også ha store ringvirkninger for næringslivet. Tidsbesparelser for godstransport er beregnet til omtrent 800.000 timer per år, noe som vil gi en samlet gevinst på 44 milliarder kroner over 75 år.
Privatpersoner vil også nyte godt av den nye veien, med anslagsvis tre millioner sparte reisetimer årlig.
AALEN UNDERSTREKER at veiutbyggingen ikke bare har direkte økonomiske og sikkerhetsmessige gevinster, men også kan bidra til økt verdiskaping gjennom klyngeeffekter i næringslivet i Rogaland og Agder. Dersom disse effektene utnyttes fullt ut, kan den årlige verdiskapingen øke med mellom 7 og 9 milliarder kroner.
– Dette er en spennende rapport som viser potensialet som stamvegen har. Den er gull verdt i kampene om kronene fremover, sier Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening.
Les hele rapporten fra Menon Economics her.