Nå krangler de ikke lenger om trasévalg
God stemning i panelet. Fra venstre: fylkesordfører Ole Ueland (H) i Rogaland, Stavanger-ordfører Tormod W. Losnedal (H), fylkesordfører Arne Thomassen (H) i Agder og Kristiansand-ordfører Mathias Bernander (H). (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Nå krangler de ikke lenger om trasévalg

07. mars 2025 | Tekst: Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Stemningen mellom de politiske toppene i Agder og Rogaland har knapt vært bedre. Nå er det én ting som gjelder – å få mest mulig europavei for pengene så raskt som mulig.
– At vi nå står sammen om dette utrolig viktige prosjektet, gir oss stor gjennomslagskraft. Vi kommer litt foran i køen hvis vi jobber sammen, sier fylkesordfører Arne Thomassen (H) i Agder under paneldebatten på E39-konferansen.

Her deltok også hans kollega i Rogaland, Ole Ueland, Kristiansand-ordfører Mathias Bernander (H), Stavanger-ordfører Tormod W. Losnedal (H), Bjerkreim-ordfører Tone Vaule (Ap) og Eigersund-ordfører Anja Hovland (H).

– DET HAR ABSOLUTT vært verdt pengene å få et oppdatert tallgrunnlag gjennom ringvirkningsanalysen. Konklusjonen bekrefter og forsterker det vi allerede har visst – dette er Norges mest samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekt, poengterer Ueland.

I flere kommuner – deriblant Eigersund og Bjerkreim – har det vært uenighet om trasévalg. Men ifølge både Vaule og Hovland er dette nå et tilbakelagt stadium.

– STEMNINGEN I Bjerkreim er at denne veien må bygges. Samtidig er det viktig at området vårt ikke raseres. Bjerkreim er en utfordrende plass å bygge vei på, men vi ønsker veien, sier Vaule.

– Vi må bygge mest mulig vei på strekningen mellom Stavanger og Kristiansand. Uenighet om trasévalg har vi lagt bak oss, sier Hovland.

Thomassen er tydelig på at alt nå handler om én ting – å få bygd veien.

– DET VILLE VÆRE synd om dette flotte prosjektet stopper opp fordi vi begynner å diskutere detaljer. Skal vi få bygd mye vei nå mellom Stavanger og Kristiansand, må vi forstå at vi ikke har ubegrenset med midler. Kommunene og fylkene må være nøkterne og edruelige og la de beste fagfolkene få planlegge veien, mener han.

Stavanger-ordføreren er på samme linje.

– Those days are over når det gjelder å krangle om trasévalg og detaljer. Nå er det den totale effekten som er viktig, understreker Losnedal.