– Bedriftene fortjener å bli mer synlige
Og unike og innovative bedrifter som Hamran, INTOTO og MT Separation.
Og alt i mellom. Så mye kompetanse, så mange historier.
– Her er det historier som fortjener å bli fortalt. Likevel er det mange bedrifter i Lister som hadde fortjent å være mer synlige, mener Karl Erik Lohr.
Media Sør, som tidligere jobbet med alt mellom grafisk design til nettsider, har nå spisset seg på å drive med videoproduksjon som trenger gjennom støyen i sosiale medier.
Vi utfordret Lohr på spørsmålet. Han er tidligere næringssjef i Lyngdal kommune, og har jobbet med merkevarer som Hennig-Olsen Is, Lilleborg og Norgesplaster.
– Du glemmer å utnytte det du allerede har. Mange bedrifter i Lister-regionen har en imponerende historie å fortelle. Her vil jeg trekke frem Hamran som et godt eksempel. De har vært gode på å formidle historien om den kortreiste sørlandske eika, sier Lohr.
– Kanskje har dere et unikt produkt, dedikerte ansatte eller en spennende utvikling å dele. Gode historier er en kapital som er alt for lite brukt. Her må du utnytte potensialet – fordi det genererer flere kunder. Det krever tid, kompetanse og strategisk tenkning å formidle disse historiene på en måte som treffer målgruppen og skiller seg ut fra sine konkurrenter, sier han.
Han trekker frem følgende eksempler:
- En historie om hvordan små justeringer i produksjonsprosessen førte til store kostnadsbesparelser eller mer effektiv drift.
- Historien bak inspirasjonen til en kreativ designløsning som fikk internasjonal anerkjennelse.
- En profil på en ansatt eller gründer som har vært avgjørende for bedriftens vekst.
– Sørlandsk beskjedenhet holder deg tilbake. Vi er kjent for å være jordnære her på Sørlandet. Det er en styrke i mange sammenhenger, men når det gjelder markedsføring, kan beskjedenheten fort bli en begrensning.
Som næringssjef og strategisk rådgiver har han sett dette problemet på nært hold: Altfor mange bedrifter holder de gode historiene for seg selv.
– Sørlandsk ydmykhet er en styrke, men når dere deler historiene deres, blir det ikke skryt, det blir inspirasjon for andre. God markedsføring handler ikke om å skryte, men om å vise frem det dere faktisk er gode på.
Kanskje publiserer du innhold jevnlig, men får lite respons. Ofte er det fordi historiene dine ikke når frem til riktig målgruppe. Hver plattform krever en unik tilnærming, enten det er Facebook, LinkedIn eller Instagram.
– En strategi som treffer riktig plattform med riktig budskap kan gjøre en verden av forskjell, sier Lohr.