– Inviter skoleungdommen på pizza og cola!
Den fargerike gründeren var hovedattraksjonen på historiens første frokostmøte i regi av Lister Næringsforening. Det ble arrangert på Utsikten Hotell torsdag 21. april.
For full sal fortalte han om hvordan det hesteskoproduserende verkstedet han overtok etter faren og bestefaren har klart å bli best i landet på innovasjon, produktivitet og bærekraft.
MYE HANDLER om å skape et godt lag med en vinnerkultur. Aarbakke starter rekrutteringsprosessen tidlig. Hvert år kommer 10. klassingene fra nærmiljøet på besøk.
– Inviter skoleungdommen på pizza og cola! Industrien er et stort svart hull. Sammen med de ansatte må vi fortelle hva vi driver med og hva vi kan tilby, sier Aarbakke, som også har en fått en god dialog med rådgiverne på skolene.
– De kommer på besøk de også, forteller han.
FOR AARBAKKE handler mye om å få tak i det rette mannskapet og få dem til å sprudle når de er om bord.
Derfor tilbys de ansatte eget treningsstudio og spa-anlegg. Det har bidratt til lavere sykefravær – eller høyt arbeidsoppmøte, som Aarbakke heller liker å kalle det.
De ansatte inviteres regelmessig med på teambuildingsturer i utlandet. Mot en liten egenandel.
– Vi bruker jo mye penger på dette. Blant annet leier vi inn flinke personer utenfra til å hjelpe oss. Det er mye gildere å spandere når de ansatte yter litt selv, sier Aarbakke.
HAN FÅR LAGET «fotballkort» for hver medarbeider. Med navn, bilde og en tekst der de forteller om seg selv. Hvert kort blir trykt opp i 300 eksemplarer og delt ut på arbeidsplassen.
Effekten av Aarbakke United, som laget blir kalt, er at alle kjenner alle på jobben. Og at nyansatte raskt blir integrert.
Aarbakke setter stadig i gang ulike morsomme stunts. Som å leie en isbil, kjøre den inn i verkstedet og dele ut is til arbeiderne.
– Det var «græla løye», smiler Aarbakke.
20 minutter etter bilen var tømt for is, kunne han telle 1100 innlegg om begivenheten i sosiale medier.
– Vi gjør jo dette også for å få litt oppmerksomhet. For vi vet at journalistene liker å skrive om tullevas, sier gründeren og ler.
MEN SELV OM det skal være «løye» å jobbe hos Aarbakke, er det definitivt lite «tullevas» når det kommer til driften.
– Det var gildt å bli kåret til Norges smarteste industribedrift. Men vi er egentlig bare et mekanisk verksted som får 300 personer til å springe samme vei og i lag, sier Aarbakke, som allerede i 2003 vant sin første pris.
Da ble han kåret til Entrepreneur of the Year av Ernst & Young.
– Det merkelige var at dette var en leanpris. Og den vant vi uten å ha drevet bevisst med lean, sier Aarbakke.
LIKEVEL ER HAN ofte forut for sin tid med tiltak som kan bedre trivsel og lønnsomhet. Han var blant annet tidlig ute med å utstyre alle ansatte med smarttelefon og hjemme-pc.
– Gjennom humor, vinnerkultur og nytenkning klarte vi å oppnå et resultat på 151 millioner kroner i 2020, forteller Aarbakke.
Bedriften har som målsetning å bli verdens grønneste produsent av produkter til olje- og gassnæringen. Selskapet har gått fra å være en underleverandør for offshore-næringen til å bli en teknologileverandør som nå også leverer løsninger for fornybar energi og grønn industri