Byggestart på ny E39-strekning før sommeren
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård orienterte om regjeringens veisatsing i sør på E39-konferansen. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Byggestart på ny E39-strekning før sommeren

07. mars 2025 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
En strekning åpnes, og på en annen starter byggearbeidet – begge deler før sommeren. Det skjer store ting på E39 vest i fylket.
– Dette er et skritt nærmere å binde Agder tettere sammen, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på E39-konferansen på Utsikten Hotell Kvinesdal.

Nå er det klart at arbeidet med å bygge firefeltsvei mellom Mandal og Blørstad starter allerede i mai. Strekningen er 8,8 kilometer lang og vil koste 2,2 milliarder kroner. Prosjektet inkluderer også en tre kilometer lang tilførselsvei ned til dagens E39 ved Trædal.

NYE VEIERS kontraktsignering med entreprenør Hæhre ble markert under arrangementet i Kvinesdal.

Rundt 500 arbeidere vil være involvert i arbeidet, og veien er planlagt ferdigstilt i 2027.

Samtidig som byggingen av Mandal–Blørstad starter, vil E39-strekningen mellom Herdal og Røyskår åpne.

– DEN NESTEN ti kilometer lange veien vil gi bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet med firefeltsvei, to tunneler og en stor bru, informerte statsråd Nygård og la til:

– Dette er viktige utbygginger som vil gi store forbedringer for trafikantene på strekningen Lyngdal–Mandal.

Og utbyggingen stopper ikke der. Tidligere denne uken varslet Nye Veier oppstart av planarbeidet for E39 fra Bilstad (ved Ualand) i Lund, gjennom Eigersund og Bjerkreim, til Bue.

NÅR HELE europaveien mellom Kristiansand og Ålgård vil stå ferdig, er fortsatt usikkert. Selskapet som har ansvaret for utbyggingen kan heller ikke si når byggingen av den siste strekningen mellom Mandal og Lyngdal vil påbegynnes.

Hovedutfordringen er finansiering. Da Nye Veier startet i 2016, fikk selskapet 7,3 milliarder kroner å bygge vei for hvert år. Nå er beløpet redusert til 6,2 milliarder kroner, samtidig som antallet prosjekter har økt betydelig.

– Vi har 15 prosent mindre midler å bygge for. Pengene rekker ikke like langt som før. Færre statlige midler betyr også lavere bompengeinntekter til prosjektene, fastholdt plandirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier i sitt innlegg på konferansen.